Mindfulness (Ment Conscient)

PS18

 

CURS DE 7 SESSIONS DE MINDFULNESS (MENT CONSCIENT)

DEFINICIÓ

Mindfulness és una paraula anglesa que es podria traduir com “ment centrada”, o també “consciència plena”. Consisteix en aprendre a saber concentrar la ment en l’experiència del present absolut, sense cap altre experiència ni del passat ni del futur.  Aprendre a saber centrar-nos en nosaltres mateixos sense posar etiquetes, ni judicis, ni pensar en altres coses; només en pensar en nosaltres mateixos i res més… sense posar expectatives, sense esperar res, simplement rebent l’experiència del moment, de l’aquí i l’ara, tal com és.

L’AQUÍ I L’ARA I L’EGO

A mesura que creixem es va formant una idea de nosaltres com a persona, basada en el condicionament de les experiències de la vida, tant a nivell personal com cultural o familiar. A aquesta idea bàsica l’anomenem “ego”. Alguns autors també l’anomenen “fantasma de l’ego”, i és una creença, no una realitat. En part la desenvolupem nosaltres mateixos a mesura que creixem, i en part ens ve proporcionada pel que sentim o es diu en l’entorn cultural.

L’ego és activitat mental constant i sovint frenètica, que només pot funcionar en base al passat i les expectatives del futur. Per a l’ego el present és poc important, està centrat quasi exclusivament en el passat, i en les conjectures del futur. És el que a l’orient anomenen “la ment el mico”: pensaments i pensaments que van fluint incessantment  i que donen forma a l’ego, que aparentment (només aparentment) és el nostre present, però que realment no ho és; és una percepció desfigurada de la realitat, basada en l’activitat constant del nostre pensament, ancorat unes vegades en el passat i, d’altres, en el futur. Si estem dominats pel passat, patim estats depressius; si és el futur qui ens domina, vivim en un estat general d’ansietat.

El present, l’aquí i l’ara, és la clau de la nostra salut i estabilitat mental. Necessitem un estat que ens alliberi de la constant activitat del cervell. Arribar a aquest estat significa aprendre a situar-se per sobre d’aquests condicionaments.

Amb les tècniques del Mindfulness continuem utilitzant els pensaments, però d’una manera diferent. Aprenem a utilitzar-la d’una forma mes eficaç i pràctica, i sobre tot, en un clima de quietud interior.

UNA MICA D’HISTÒRIA

Jon Kabat-Zinn

Les tècniques del Mindfulness apareixen en els anys 70 a iniciativa del professor de medicina de la Universitat de Massachusetts Jon Kabat-Zinn, qui va iniciar un programa de reducció de l’estrès adreçat a malalts crònics. Aquest programa contenia elements de meditació similars a les tècniques orientals, especialment les budistes. A partir d’aquesta experiència, s’han desenvolupat multitud de programes de similars característiques, tenint totes elles en comú la tècnica de la meditació pura, sense tenir en compte qualsevol connotació religiosa o cultural.

Les aplicacions terapèutiques del Mindfulness s’han revelat profitoses tant per a pacients amb malalties com la depressió, l’estrès, l’ansietat, els trastorns alimentaris, les addiccions, etc., com per a persones que consideren que no tenen problemes, però que volen millorar el funcionament del seu sistema vital.

Chade-Meng Tan

És un enginyer informàtic de la primera generació d’empleats de Google; personatge divertit i creatiu, qui en les seves targetes posa “Chade-Meng Tan, Individu afable i alegre” i rubrica “cosa que ningú pot negar”.

Va començar a fer cursos als empleats de Google de Mindfulness, convençut que la atenció plena (la meditació) era el primer pas per aconseguir la pau mundial.  De moment, el que ha aconseguit és que milions de persones (dins i fora de Google) practiquin aquestes tècniques de meditació, convertint el Mindfulness en un fenomen mundial.

Vicente Simón

Al nostre país, el principal valedor d’aquesta tècnica-estil de vida es el Dr. Vicente Simón, catedràtic de la Universitat de València. Després d’una exitosa activitat científica en l’estudi de la conducta humana, en els darrers 20 anys s’ha centrat en el benefici de la meditació.  El seu caràcter afable, i el seu llenguatge totalment comprensible i intuïtiu, han fet que milers de persones hagin assistit als seus cursos.

PROGAMA:

– MÒDULS

  • MEDITACIÓ
  • REFLEXIÓ
  • NUTRICIÓ

Es basa en 7 sessions, i totes elles s’inicien amb una meditació.

– MEDITACIONS:

  1. Meditació de l’“ara”
  2. De la respiració.
  3. Del pensament
  4. Del cos – escànner corporal
  5. De les emocions
  6. Auto-compassió Tonglen
  7. Auto-compassió Metta

L’objectiu és la pràctica de la meditació guiada, aprofundir en el saber estar amb plenitud en el nostre present, i aprendre a reconèixer les emocions i percepcions del nostre cos, tant en relació amb nosaltres mateixos com amb el nostre entorn.

– REFLEXIÓ:

Espai per adquirir i aprofundir en noves habilitats, eines i hàbits com a resultat de l’observació i l’experiència que es crea en les sessions. Aprendre i comprendre significativament per permetre la transferència del coneixement adquirit a les diferents situacions de la vida.

– NUTRICIÓ:

Una bona, conscient i adequada alimentació dóna l’oportunitat de sentir-se física i emocionalment millor.

En la societat d’avui dia sovint es menja de manera automàtica, sense pensar en el que es menja ni en quines quantitats; moltes vegades sense prestar atenció, o fent d’altres coses.  I així i tot, el model d’alimentació constitueix la part central de la nostra vida.

La nutrició, després de la respiració, són els primers instints irrenunciables de l’ésser viu.  En cada sessió farem un petit àpat,  amb l’objectiu d’aprofundir en la satisfacció del bon menjar, i també identificar quin és el moment de parar.

Resumint:  Aprendre a ser conscients dels principals actes de la nostra vida com la cura del nostre sistema de pensament, a través de la meditació, la reflexió i el plaer de l’alimentació.

Dirigit a:  Totes les persones que vulguin implicar-se en un procés de millora personal.

 

PROGRAMA DE (a determinar les sessions) 

  • Dates: a determinar en l’aquí i l’ara
  • Inversió: a consultar (molt relaxadament)
  • Inscripció: info@psipp.cat
  • Places limitades.

 

L’any 2017 iniciem un NOU I AMBICIÓS PROJECTE molt orientat als GRUPS, TANT TERAPÈUTICS COM LÚDICS. Iniciem GRUPS NOUS, i les INSCRIPCIONS ESTAN OBERTES. És possible, per tant, per circumstàncies òbvies, que alguns CURSOS I TALLERS pateixin alteracions i puguin ser “postergats” fins a nova indicació… Informa-te’n i apunta-t’hi!!
Per informació i apuntar-s’hi:

 

Mail: info@psipp.cat

Telf. 931257868 / 646 04 03 07 (watsapp).

 

logopsipp-300x75